روحانیون، کارگردان می‌شوند

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

روحانیون، کارگردان می‌شوند

 
 
 پایگاه صاعقه::روحانیون جوان، امروز خود آستین‌ها را بالا زده‌اند و فیلم‌ها را کارگردانی می‌کنند.
 
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی صاعقه  به نقل از   خبرنگاران جوان؛ انسان‌ها همواره به دنبال ابزاری قوی، کارآمد و در عین حال تاثیرگذار برای بیان دیدگاه خود بوده‌اند. تجربه نشان داده است که هنر، بهترین وسیله برای بیان موضوعات مختلف است، سینما در صدر این مقوله برای بیان موضوعات قرار دارد. 
 
سینما از دیرباز، هنری برای به نمایش درآمدن افکار انسان‌ها با هر دیدگاه و عقیده و مذهبی بوده است. امروز سینما، جریانی فرهنگی است که با زبان گویا و کلامی هنرمندانه به ابزاری مناسب برای این کار تبدیل شده است. 
 
چه هنری بالاتر از سینما و چه زبانی گویاتر از هنر هفتم
 
اگر نگوییم مهمترین مسأله انسان امروز مذهب و دین است، می‌توانیم به صراحت بگوییم که جوامع در این دوره، دغدغه باور دین و عقیده مذهبی را دارند. در این سال‌ها، رویکرد مبلغان دین اسلام در کشور، با گذشته متفاوت است و از سینما به عنوان ابزار تبلیغ دین استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر، مدرسه هنر اسلامی تاسیس شده است و به تدریس رشته‌های هنری پرداخته است. هر چند تاسیس این مدارس، بسیار دیر انجام شده است. 
 
روحانیون، کارگردان می‌شوند
 
این موضوع را می‌توان در کلام دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یافت. حجت‌الاسلام حسین شاه‌مرادی چندی پیش، در مراسم دهمین سالگرد تاسیس مدرسه هنر اسلامی با گلایه از توجه دیرهنگام به موضوع هنر در حوزه‌های علمیه، گفت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته، درحوزه علمیه قم، به جز مواردی محدود مانند طباطبایی و شهید مطهری، کسانی نبوده‌اند که در زمینه تبیین مبانی هنر اسلامی تلاش کنند. 
 
اما امروز روحانیون جوان دریافته‌اند که باید از هنر سینما به نفع دین استفاده کرد. روحانیونی مانند حجت الاسلام علی پناهیان کاملا به این موضوع واقف است. او چندی پیش در مصاحبه با پایگاه رسانه، گفت: ویژگی سینما این است که خیلی از موضوعاتی که روحانیون بالای منبر می‌گویند را به صورت غیر مستقیم بیان می‌کند. 
 
روحانیون، کارگردان می‌شوند
 
او در ادامه خاطرنشان کرد: ارتباط فیلمساز با روحانیون زبده باید مستمر باشد. سینما این قابلیت را دارد که موضوعات را با زبانی هنری و دلنشین برای مخاطب خود به تصویر بکشد و تاثیر بیشتری بر روی او بگذارد.
 
این روحانی جوانگرا در ادامه گفت: ذات سینما بر خلاف تصور برخی از افراد امر پلید و خبیثی نیست، سینما می‌تواند به رشد فکری انسان کمک کند.
 
روحانیون، کارگردان می‌شوند
 
از این دست روحانیون جوان که به فکر ترویج درست فرهنگ به زبان هنر و سینما هستند، کم نیست. اما در دو سه سال گذشته، طلبه‌های جوان، فقط به اظهار نظر در مورد کارهای سینمایی بسنده نمی‌کنند. در واقع خودشان آستین‌ها را بالا زده و وارد میدان شده‌اند. حجج اسلام حامد ابوالحسنی و امید آقایی از جمله این افراد هستند که در نقش کارگردانی به عرصه هنر آمده‌اند. حامد ابوالحسنی، فارغ‌التحصیل رشته حقوق و دارای سطح دو حوزه است. او چند کار در زمینه‌های دینی را کارگردانی کرده، آثار خوبی از خود به جا گذاشته است. 
 
روحانیون، کارگردان می‌شوند
 
امید آقایی نیز یک نظامی شاغل در نیروی هوایی است که در حوزه علمیه تهران، علوم دینی را فرا گرفته است.  او در کارهای سینمایی خود به موضوعات اجتماعی پرداخته است و اولین تله فیلم او در حال گرفتن پروانه پخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی هم اکنون به ساخت فیلمی سینمایی می‌اندیشد. این دو نفر مصادیق نگاه جدید روحانیون به مقوله سینما هستند و نگاهشان موید این موضوع است که هنر هفتم زبانی گویا و در عین حال لطیف برای بیان مضامین دینی است. باید منتظر آینده بود تا دید که چگونه روحانیون در زمینه سینما موفق خواهند بود. 
 
 
 
 
گزارش از: محمدرضا فلاحی
 
 
 
انتهای پیام/

این صفحه را به اشتراک بگذارید